Nieuws2019-11-11T18:15:17+01:00

Nieuws

Houdingsklachten door thuiswerken

Houdingsklachten door thuiswerken

Veel mensen zijn in deze tijd genoodzaakt thuis te werken. Wellicht zit u dagelijks achter uw laptop aan de keukentafel, of aan uw bureau. De meeste mensen zijn zich ervan bewust dat een ergonomische werkplek op kantoor belangrijk is. Echter thuis is dit net zo belangrijk! Klachten zoals schouderpijn, nekpijn, lage rugpijn, pijn aan armen/handen of hoofdpijn kunnen een gevolg zijn van een verkeerde houding tijdens het werken.

Wij zetten een aantal tips voor u op een rij om goed en gezond thuis te werken:

  1. Zit niet te lang in dezelfde houding: Probeer iedere 20 minuten even uw handen van het toetsenbord te halen en uw ogen te ontspannen. Sta minstens ieder uur even op van uw stoel en loop een stukje.
  2. Pauzeer in een andere ruimte. Ook dit is belangrijk om de houding af te wisselen en uw lichaam even te laten ontspannen.
  3. Zorg voor voldoende beweging. Ga in de lunchpauze even een rondje wandelen, of doe tijdens de koffiepauze 20 kniebuigingen.
  4. Zorg voor een goede ergonomische werkhouding. Een stoel die uw rug goed ondersteunt, armen ontspannen op het bureau en eventueel uw laptop op een verhoging met een los toetsenbord.
  5. Ventileer de ruimte goed. Zorg voor voldoende frisse lucht in de ruimte.

Heeft u al klachten ontwikkelt en blijven deze aanhouden? Neem contact op met de fysiotherapeut. Wellicht kunnen wij u verder helpen door middel van ergonomisch advies, dry-needling, bindweefselmassage, manuele therapie, oefentherapie of houdingsadviezen.

Revalidatie coronapatienten

Longfysiotherapeut in de buurt voor revalidatie coronapatiënten

De longfysiotherapeut van Praktijk de Ruwaard, Monique van der Velden, kan nu coronapatiënten in hun revalidatietraject begeleiden. Zij richt zich hierbij op zowel het fysieke traject, als voeding en de mentale gevolgen die een corona-infectie kan hebben op de patiënt. Via Chronisch ZorgNet hebben de therapeuten, die al gespecialiseerd waren in longaandoeningen, zich verdiept in de behandeling van coronapatiënten.

De longfysiotherapeut van Praktijk de Ruwaard richt zich zowel op de revalidatie van coronapatiënten die thuis ziek zijn geweest, als patiënten die in het ziekenhuis hebben gelegen. Beide groepen blijken na herstel van de infectie soms nog ernstig verzwakt en hebben baat bij het opbouwen van spierkracht en conditie om de dagelijkse activiteiten weer op te pakken. Er is ook aandacht voor mentale gezondheid, voeding en participatie.

Zorg voor ex-coronapatiënten middels mini-netwerk in de woonomgeving van de patiënt

Wij hebben ons middels een e-learning geschoold op het gebied van revalidatie van coronapatiënten. In deze e-learning werd alle beschikbare kennis (ERS / KNGF 1.0 kennisdocument / REACH / Hoogstraat revalidatie document) aangeboden in een overzichtelijke module, met toetsvragen. Aanvullend volgen wij via Chronisch ZorgNet periodieke webinars (online colleges) om ook de komende maanden op de hoogte te blijven van de nieuwste inzichten. Daarnaast heeft iedere deelnemende longfysiotherapeut, dus ook onze praktijk, een ‘mini-netwerkje’ opgezet met daarin een ergotherapeut, diëtist en de huisarts. De ergotherapeut en/of diëtist wordt op de in de e-learning aangeleerde indicaties bij de zorg betrokken. De huisarts wordt vanzelfsprekend ook bij de behandeling betrokken. Wanneer verwerkingsproblematiek, angst, depressie, PICS of PTSS-verschijnselen worden gesignaleerd door de fysiotherapeut, die geleerd heeft dit te herkennen, vindt directe terugkoppeling met de huisarts plaats. De huisarts kan dan voor de juiste ondersteuning en, indien nodig, verwijzing zorgen. Dit bieden wij allemaal in de directe woonomgeving van de patiënt. Chronisch ZorgNet verwacht dat alle coronapatiënten, sommigen pas na een doorlopen klinisch revalidatietraject, in de woonomgeving geholpen kunnen worden met hun herstel.

Gespecialiseerde therapeuten vindbaar via
Niet alleen in Praktijk de Ruwaard zijn er longtherapeuten gespecialiseerd in corona, maar door het hele land. Alle gespecialiseerde coronatherapeuten zijn vindbaar via de Chronisch ZorgNet Zorgzoeker en herkenbaar aan het ‘corona’-logo in hun portfolio. Met de postcode van de patiënt kan worden gezocht op de gewenste specialisatie van de therapeut (etalagebenen, longaandoeningen, hartrevalidatie, corona). Op 19-5-2020 waren al bijna 900 coronatherapeuten te vinden via de Zorgzoeker. Dit aantal loopt nog steeds op, wij verwachten dat rond de 1000 collega’s weldra klaar staan via dit netwerk. Zo zal altijd een gespecialiseerde therapeut in de woonomgeving van de patiënt te vinden zijn. De juiste zorg op de juiste plek.

Chronisch ZorgNet

Praktijk de Ruwaard is aangesloten bij Chronisch ZorgNet, een ideële stichting. Chronisch ZorgNet biedt een landelijk dekkend netwerk van ruim 2750 fysiotherapeuten gespecialiseerd in de behandeling van chronische aandoeningen (etalagebenen, hart- en longaandoeningen). Het netwerk is dit jaar genomineerd voor de Value Based Health Care award 2020.

Bij vragen kunt u contact opnemen met:

Monique van der Velden

www.chronischzorgnet.nl

Chronisch ZorgNet is een ideële stichting, dwz. kent geen winstoogmerk of commerciële belangen.

Dry needling

Dry needling

Wellicht heeft u wel eens gehoord van de behandelmethode: Dry-needling. In Praktijk de Ruwaard is iedere fysiotherapeut bekwaam om dry-needling toe te passen.

Maar wat is Dry-needling nu precies?

Dry-needling is een vorm van fysiotherapie. Het doel van de therapie is het laten ontspannen van spierknopen, ofwel myofasciale triggerpoints. Bij dry-needling plaatst de therapeut een heel dun naaldje, een acupunctuurnaaldje, in het triggerpoint van de spier. De spier reageert meestal met een local twitch respons. Een local twitch is een korte aanspanning van de spier, waarna de spier zal ontspannen. De patiënt ervaart vaak direct meer bewegingsruimte. Meestal heeft de patiënt na de behandeling een soort spierpijn, maar dit gevoel verdwijnt binnen een korte tijd.

Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints zijn spierknopen die stijfheid, krachtverlies en pijnklachten kunnen veroorzaken. Het zijn kleine harde verdikkingen in de spier die pijn doen als je erop drukt. Deze pijnlijke verharding is een teken van slechte doorbloeding. De spierknoop zorgt voor pijn en kan uitstralen naar andere delen in het lichaam. Door middel van dry-needling kunnen we heel doelgericht op een triggerpoint behandelen en de doorbloeding op dat punt optimaliseren.

Wanneer komt u in aanmerking voor dry-needling?

Wanneer we tijdens het gesprek en het lichamelijk onderzoek een verstoorde balans in spierspanning constateren, kunnen we opzoek gaan naar triggerpoint. Wanneer er een triggerpoint wordt gevonden kunnen we met dry-needling aan de slag. De therapeut ontsmet de huid met wat desinfecteergel en pakt het acupunctuurnaaldje. Deze wordt op de plek van het triggerpoint ingebracht, hier voelt u niks van. Als het naaldje de spier aanprikt kan de spier zich aanspannen. Dit voelt vreemd en kan soms vervelend voelen. Deze spierreactie zorgt echter voor ontspanning van de spier, waardoor u soepeler kunt bewegen. Dry-needling wordt altijd gecombineerd met andere vormen van fysiotherapie of manuele therapie. Denk aan mobilisaties, bindweefseltechnieken, oefentherapie etc.

Welke klachten zijn te behandelen met dry-neelding?

Dry-needling kan bij veel verschillende klachten toegepast worden. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Lage rugpijn
  • Nekpijn
  • Hoofdpijn
  • Patello-femorale pijn (kniepijn)
  • Sportblessures
  • Tenniselleboog
  • Schouderklachten

Heeft u nog andere vragen? U kunt ons bellen op: 0412- 631345 of een mail sturen naar info@praktijkderuwaard.nl

Minder vergoeding fysiotherapie bij COPD heeft grote gevolgen

Minder vergoeding fysiotherapie bij COPD-patiënten heeft grote gevolgen

Op 10 februari werd er tijdens TROS radar aandacht besteed aan fysiotherapie bij COPD.

COPD is een ernstige longaandoening waarbij je veel last hebt van benauwdheid. Martin Keesenberg, fysiotherapeut & klinisch gezondheidswetenschapper, heeft een jaar lang onderzoek gedaan naar fysiobehandeling bij patiënten met COPD met een belangrijke conclusie.

Het onderzoek

Keesenberg vergeleek de ontwikkelingen van 281 patiënten met ernstige COPD. Hij splitste de groep op in tweeën; de ene helft kreeg één keer in de week fysiotherapie en de andere helft twee keer per week.

Tijdens de fysiotherapie gaat het om inspanning en educatie. Keesenberg: ‘De patiënt wordt tijdens beweging continue gemeten op zuurstof, hartslag en bloeddruk om te controleren of iemand wel voldoende inspanning kan leveren. Met educatie gaan we in op verschillende zaken, zoals: wat is een goede ademhalingstechniek? Hoe ga je in het dagelijks leven om met benauwdheid?’

Meer opnames voor COPD-patiënten met minder fysio

De conclusie van het onderzoek maakt heel duidelijk dat het terugdringen van vergoeding voor fysiotherapie grote gevolgen heeft voor ernstige COPD-patiënten. ‘We zien dat mensen die één keer per fysio krijgen, duidelijk meer klachten hebben dan patiënten die twee keer in de week fysio kregen’, aldus Keesenberg.

De COPD-patiënten die één keer per week fysio kregen, hebben volgens Keesenberg significant meer longaandoeningen, meer medicatie nodig en worden vaker in het ziekenhuis opgenomen. Hiermee gaan de totale zorgkosten dus flink omhoog.

Waarom wordt de vergoeding dan teruggeschroefd? 

De vergoeding is aangepast op advies van het Nederlands Zorginstituut. Volgens hen is het niet wetenschappelijk onderzocht of fysiotherapie op de lange termijn en met een hogere frequentie helpt bij COPD-patiënten.

Toch hebben zowel dat patiënten als de maatschappij er waarschijnlijk meer baat bij als de fysiotherapie worden vergoed. Keesenberg: ‘Een ziekenhuisopname van 800 euro per dag is natuurlijk schreeuwend duur. Daar daar betalen wij uiteindelijk met zijn allen voor.’

Het onderzoek van Keesenberg naar de gevolgen van minder vergoeding voor fysiotherapie voor ernstige COPD-patiënten loopt tot medio 2020. Naar verwachting wordt het onderzoek naar halverwege 2020 gepubliceerd.

Bekijk het fragment via deze link: <iframe src=”https://radar.avrotros.nl/embed/5484/?no_cache=1″ width=”560″ height=”315″ frameborder=”0″ allow=”encrypted-media” allowfullscreen></iframe>

Bron: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/minder-fysio-betekent-meer-problemen-voor-ernstige-copd-patient/

Kinderen weer naar school, let op de zithouding!

De scholen zijn weer begonnen! Tijd voor de kinderen om weer in de schoolbanken te kruipen. Dit betekent veel zitten, 5 dagen in de week. Kinderen zitten heel wat af, soms zelfs meer dan volwassenen met een kantoorbaan. Zowel thuis als op school en vaak achter een scherm. Daarom is het heel belangrijk voor kinderen om goed rechtop te zitten!

Teveel en vooral verkeerd zitten kan leiden tot allerlei lichamelijke problemen zoals pijnklachten, houdingsproblemen, overgewicht en RSI: ellende die we onze kinderen graag willen besparen.

In deze blog geven wij u een aantal handige tips om een verkeerde houding te voorkomen bij uw kind

  1. Ten eerste is het belangrijk dat u zelf het goede voorbeeld geeft! Ga dus nooit zelf te lang onderuit gezakt op de bank hangen. Kinderen kopiëren dat.
  2. Is het bureau op school of thuis op juiste hoogte afgesteld? Het beste is als de ellebogen van de kinderen ontspannen kunnen rusten op de tafel.
  3. Laat kinderen niet te lang achter elkaar op een tablet of smartphone filmpjes kijken of spelletjes spelen. Vooral afwisseling van houdingen is belangrijk. Op de buik een spelletje spelen kan een leuk alternatief zijn.
  4. De houding tijden het eten is ook belangrijk. Zorg dat kinderen goed rechtop zitten met beide voeten aan de grond. Dus niet het hoofd ondersteunen met de handen of een voet onder de billen.
  5. Spreek kinderen aan op hun houding. Wanneer u ziet dat uw kind onderuitgezakt zit, corrigeer hem/haar dan regelmatig. Door herhaling zullen ze de houding sneller afleren.
  6. Laat kinderen vooral ook veel buiten spelen of een sport beoefenen, beweging is nog altijd het beste medicijn om klachten bij uw kind te voorkomen!

Bron: https://www.ad.nl/gezond/12-handige-tips-om-tabletnekken-bij-kinderen-te-voorkomen~ac98a658/ en https://www.ad.nl/gezond/12-handige-tips-om-tabletnekken-bij-kinderen-te-voorkomen~ac98a658/

Wat is osteopathie?

Osteopathie

Vorig jaar September ben ik gestart met de 4-jarige opleiding tot osteopaat. Ik volg deze opleiding aan de International Academy of Osteopathy in Zeist. Veel mensen zijn niet bekend met het beroep Osteopathie, in deze blog zal ik u het een en ander uitleggen.

Als fysiotherapeut richten we ons op het bewegingsapparaat, dat wil zeggen de spieren, pezen, banden en gewrichten. Een osteopaat richt zich op de organen, de schedel, zenuwbanen, bloedvaten, spieren, pezen, banden en gewrichten. Belangrijk binnen een osteopathische behandeling is de onderlinge relatie tussen deze structuren.

Op de opleiding tot osteopaat leer ik over de verschillende systemen in het lichaam. Vasculair (de bloedvaten), neurogeen (de zenuwbanen), mechanisch (bewegingsapparaat) en metabool (voeding). Deze systemen staan allemaal met elkaar in verbinding.

Klachten die door een osteopaat behandelt worden kunnen erg uiteenlopen. Een kleine selectie hiervan is: gewrichtsklachten, hoofdpijn, darmklachten, terugkerende voorhoofdsholte ontstekingen, vermoeidheid en huilbaby’s of baby’s met reflux.

Als osteopaat onderzoek je manueel de organen en weefsels in het lichaam. Hij onderzoekt het gehele lichaam en zal alle blokkades en bewegingsbeperkingen in kaart brengen. Zo gaat hij opzoek naar de oorzaak van de klachten en behandelt deze, zodat het lichaam wordt geholpen zichzelf te genezen.

Een osteopaat werkt uitsluitend met zijn handen. Met (veelal zachte) handgrepen worden weefsels losgemaakt die niet soepel genoeg zijn om optimaal te functioneren. Daarnaast wordt de behandeling vaak aangevuld met adviezen op het gebied van voeding, beweging en leefstijl.

Mijn eerste jaar osteopathie heb ik afgerond, nu heb ik nog 3 jaar te gaan. De eerste 2 jaar richten zich vooral op het bewegingsapparaat, de embryologie en de fysiologie. Het derde jaar leer ik meer over de organen en het laatste jaar wordt het cranio-sacrale systeem erbij betrokken (vanuit de schedel). Tevens ga ik in het 4e jaar een onderzoek doen en een thesis schrijven, om mijn Master of Science te behalen.

Wanneer u nog vragen heeft kunt u mij, Tessa, altijd aanspreken!

Nijmeegse vierdaagse

Behandeling tijdens de Nijmeegse wandelvierdaagse 2019.

Dinsdag 16 juli start de Nijmeegse wandelvierdaagse. Op 16, 17, 18 en 219 juli zullen tienduizenden wandelaars meelopen in deze meerdaagse wandelprestatietocht. Voor velen wordt het lichaam tijdens een meerdaagse wandeltocht zwaarder belast dan normaal. De kans op een blessure is hierdoor ook groter. Helaas zijn er elk jaar deelnemers die vroegtijdig moeten stoppen doordat zij een blessure hebben opgelopen.

Tijdens de vierdaagse is er een mogelijkheid, om in de avonduren, op dinsdag, woensdag en donderdag op afspraak voor behandeling in de praktijk te komen. Wij kunnen u met een fysiotherapeutische behandeling extra ondersteunen door middel van massage, advies en taping. Hiermee vergroot u de kans op het uitlopen van de vierdaagse en het behalen van het kruisje.

We hebben een speciale vierdaagse actie:

3 dagen een behandeling (30 minuten) voor € 70,00

1 losse behandeling ( 30 minuten) voor € 25.00

In sommige gevallen bestaat er de mogelijkheid dat de behandeling vergoed wordt door uw zorgverzekeraar als u aanvullend verzekerd bent.

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of het maken van een afspraak.

0412-631345

Wandelblessures zijn veelal overbelastingsklachten. De klachten ontstaan meestal geleidelijk, tijdens meerdaagse wandeltochten wordt dit proces vaak versneld omdat er meer belast wordt en er beperkte mogelijkheid is om rust te nemen. Het is daarom belangrijk om goed naar het lichaam te luisteren. Ervaart u een aanhoudende pijn tijdens het wandelen, anders dan bijv. spierpijn of kramp laat er dan naar kijken door een arts of fysiotherapeut.

Bij langdurige verzuring of aanhoudende spierkramp kan massage verlichting bieden. Hierdoor wordt de voedingstoestand (Trofiek) in de spieren en het herstel van de spieren geoptimaliseerd.

Tips om de kans op spierklachten te voorkomen zijn:

  • Een goede warming up. Om kramp te voorkomen is het altijd belangrijk om voor het wandelen/ sporten een goede warming up te doen. De warming-up heeft een positieve invloed op je kracht, snelheid, lenigheid, uithoudingsvermogen en alertheid. Het maakt je lichaam warm en klaar voor de prestatie die je gaat leveren: Je stimuleert de bloedsomloop. Daardoor zijn je spieren goed doorbloed en minder kwetsbaar dan koude, stijve spieren. Zo voorkom je veel blessures. Ook een cooling down na het sporten is belangrijk zodat je spieren niet te snel afkoelen.
  • Rekken van de spieren. Door te rekken maak je je spier langer waardoor deze sneller in het normale patroon van rust en aanspannen komt, je verlaagt de spanning in de spier. Het is hierbij wel belangrijk dat je niet veert tijdens het rekken en geen ruk geeft aan je spier. Je kan daardoor namelijk je spier inscheuren. Breng de spier rustig op lengte en houdt deze positie 10 sec. vast, herhaal de rek oefening 3 tot 5 keer.
  • Goed hydrateren. Zorg ervoor dat je gedurende de dag genoeg (water) drinkt, en dat je genoeg zouten en mineralen binnenkrijgt.

Minder zitten!

Nederland is Europees kampioen zitten

18,5% van de Europeanen zit meer dan 7,5 uur per dag. Bekijken we het zitgedrag per land, dan blijkt dat Nederland koploper is. 32,1% van de Nederlanders zit meer dan 7,5 uur per dag!

Mensen zijn er niet op gebouwd om veel te zitten. Toch is onze maatschappij er helemaal op ingericht. We zitten achter de computer, bij overleg, onderweg in de auto of de trein, thuis op de bank of buiten op het terras. Heel comfortabel misschien, maar het heeft behoorlijk negatieve effecten op onze gezondheid. Dit doet te veel zitten met je lichaam.

Meer kans op chronische ziekten

Volgens diverse onderzoeken kan buitensporig zitgedrag op termijn leiden tot chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Als je in je stoel zit, beweeg je je spieren namelijk nauwelijks tot niet. Deze vorm van inactiviteit zorgt ervoor dat suikers en vetten minder goed worden opgenomen door je lichaam dan wanneer je beweegt. Hierdoor neemt de kans op chronische gezondheidsklachten toe. Elk extra uur dat mensen op een dag zitten, verhoogt hun risico op diabetes type 2 met 22%.

Minder zitten is goed voor ons brein

Erik Scherder deed onderzoek naar zitgedrag. In zijn artikel ‘Zitten is het nieuwe roken’ zegt hij: “Als mensen tijdens hun werkdag wat vaker gaan staan, of iets vaker op de fiets stappen of de trap nemen in plaats van de lift, verkleinen ze het risico op het ontwikkelen van dementie. Leer jezelf aan om een half uur per dag uit die luie stoel te komen.”

Kans op overlijden neemt toe

Mensen die dagelijks 8 tot 11 uur zitten, hebben 15% meer kans om binnen 3 jaar te overlijden dan mensen die minder dan 4 uur per dag zitten. Mensen die 11 uur of meer per dag zitten, lopen zelfs 40% meer kans om binnen 3 jaar te overlijden. Dit stelt Hidde van der Ploeg, onderzoeker van VU medisch centrum.

Beweeg dus meer!

In een gezonde leefstijl wissel je zitten, staan en bewegen af. Hoe je dat het beste aanpakt staat helder weergegeven in de beweegdriehoek.

 Maar hoe dan?

Heeft u moeite met bewegen? Heeft u pijn? Of weet u niet goed hoe u moet beginnen met het versterken van uw lichaam.

Een fysiotherapeut kan u ondersteunen in het bewegen.

Neem gerust contact met ons op 0412-631345

Bron: https://www.minder-zitten.nl/

Even voorstellen Tessa

Mijn naam is Tessa Camminga, geboren en getogen in Limburg en sinds 7 jaar woonachtig in Nijmegen. Ik ben een enorme dierenliefhebber, natuurgenieter en in mijn vrije tijd ben ik graag sportief bezig (paardrijden, krachttraining en salsadansen!).

In Januari 2018 ben ik afgestudeerd als fysiotherapeut aan de HAN in Nijmegen. Daarna ben ik gaan werken in verschillende eerstelijns-praktijken. Tijdens mijn studie en werk-periode heb ik veel ervaring opgedaan binnen diverse patiëntencategorieën, nek-schouder-rugklachten, orthopedische revalidatie, de geriatrische patiënt en nog veel meer. Vooral de afwisseling van klachtenbeelden maakt het vak voor mij zo leuk.

Omdat ik graag nóg meer wil leren en een bredere kijk op de klachten van de mens wil ontwikkelen ben ik in september gestart met de masteropleiding tot osteopaat. Hierin zal ik leren om buiten de spieren en gewrichten van een mens, ook de organen, bloedvaten en zenuwen mee te nemen in het diagnosticeren en behandelen. Met deze opleiding zal ik, naast mijn baan als fysiotherapeute, nog 4 jaar zoet zijn. Als fysiotherapeute ben ik kritisch, behulpzaam, toegankelijk en vind ik het heel belangrijk dat we in samenspraak tot een zo optimaal mogelijk behandelplan kunnen komen, gericht op de individuele patiënt.

 

Ik ben aanwezig op maandag, woensdag en vrijdag.

Load More Posts

Blijf op de hoogte

En schrijf je in voor onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook.

Facebook - Praktijk de Ruwaard

Blijf op de hoogte

En schrijf je in voor onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook.

Facebook - Praktijk de Ruwaard