Houdingsklachten door thuiswerken

Veel mensen zijn in deze tijd genoodzaakt thuis te werken. Wellicht zit u dagelijks achter uw laptop aan de keukentafel, of aan uw bureau. De meeste mensen zijn zich ervan bewust dat een ergonomische werkplek op kantoor belangrijk is. Echter thuis is dit net zo belangrijk! Klachten zoals schouderpijn, nekpijn, lage rugpijn, pijn aan armen/handen of hoofdpijn kunnen een gevolg zijn van een verkeerde houding tijdens het werken.

Wij zetten een aantal tips voor u op een rij om goed en gezond thuis te werken:

1. Zit niet te lang in dezelfde houding: Probeer iedere 20 minuten even uw handen van het toetsenbord te halen en uw ogen te ontspannen. Sta minstens ieder uur even op van uw stoel en loop een stukje.
  2. Pauzeer in een andere ruimte. Ook dit is belangrijk om de houding af te wisselen en uw lichaam even te laten ontspannen.
  3. Zorg voor voldoende beweging. Ga in de lunchpauze even een rondje wandelen, of doe tijdens de koffiepauze 20 kniebuigingen.
  4. Zorg voor een goede ergonomische werkhouding. Een stoel die uw rug goed ondersteunt, armen ontspannen op het bureau en eventueel uw laptop op een verhoging met een los toetsenbord.
  5. Ventileer de ruimte goed. Zorg voor voldoende frisse lucht in de ruimte.

Heeft u al klachten ontwikkelt en blijven deze aanhouden? Neem contact op met de fysiotherapeut. Wellicht kunnen wij u verder helpen door middel van ergonomisch advies, dry-needling, bindweefselmassage, manuele therapie, oefentherapie of houdingsadviezen.