Zorg dat een tablet-nek je niet nekt !!

 

 

Steeds meer kinderen hebben op jonge leeftijd last van nekklachten. De klachten aan nek, hoofd en rug ontstaan door een verkeerde houding  tijdens het gebruik van tablets, telefoons  en spelcomputers.  Inmiddels zijn er verschillende namen voor deze klachten zoals  tablet-nek, iPad-rug of Gameboy-rug.

 

Tijdens het gebruik van bijvoorbeeld tablets zitten kinderen vaak in een voorovergebogen houding.

Eigenlijk horen ze de tablet of smartphone naar hun gezicht te brengen, zodat het hoofd rechtop blijft. Maar het tegenovergestelde gebeurt; de kinderen laten hun hoofd voorover zakken. Deze houding heeft een enorme impact op de nekspieren.

 

Al op jonge leeftijd zitten kinderen een groot deel van de dag in een verkeerde houding. Dit gebeurt zowel op school als in de thuissituatie want het gebruik van tablets en computers neemt alleen maar toe. Een andere oorzaak voor de klachten is dat kinderen ,in verhouding tot vroeger, steeds minder buitenspelen en meer zitten.

 

De rug van kinderen is nog in ontwikkeling. Het lichaam past zich aan op de prikkels die het krijgt.  Als dat die gebogen houding is, krijg je een aan de voorzijde wigvorming van de wervels.  Wanneer kinderen steeds onderuit gezakt zitten, worden de rugspieren niet geactiveerd. De rugspieren verliezen uiteindelijk de functionaliteit om het bovenlichaam rechtop te houden. Op latere leeftijd kunnen hierdoor klachten ontstaan

Het niet goed ontwikkelen van een juiste lichaamshouding betekent namelijk dat al ons bewegen niet meer vanuit natuurlijke verhoudingen en in natuurlijke patronen gebeurt. Hierdoor kunnen dan ook klachten in andere gewrichten ontstaan.

Kinderen die een verkeerde houding aannemen bij het kijken op hun telefoon en tablet kunnen last krijgen van verschillende soorten klachten. Symptomen die bij een tabletnek kunnen voorkomen zijn:

  • Nekpijn
  • Rugpijn
  • Hoofdpijnklachten
  • Pijn in één of beide armen.
  • Last van de ogen.

 

Binnen de praktijk bieden wij een programma aan waarin aandacht wordt besteed aan zowel behandeling als preventie van deze klachten. Tijdens de behandelingen geven we informatie over het voorkomen van klachten en geven we oefeningen die een goede gezonde houding bevorderen.

 

Tips om een tabletnek te voorkomen.

 

– Veranderen van houding.

Let goed op de zithouding van kinderen. Het is verstandig om ze regelmatig van houding te laten  veranderen. Bijvoorbeeld liggend op hun buik, een prima houding voor een sterke nek en rug.  Na maximaal een half uur computer, smartphone of tablet is het wenselijk dat ze tijd aan andere bezigheden gaan besteden.

– Tijdslimiet.

Stel een duidelijke, scherpe tijdslimiet in voor tv-kijken, computeren en smartphone gebruik.

– Buiten spelen.

Voor kinderen in de basisschoolleeftijd geldt: laat ze zo vaak mogelijk buitenspelen en dan ook echt bewegen. Alleen in de frisse lucht zijn is onvoldoende.

– Zithouding tijdens eten.

Eet aan tafel en niet met het bord op schoot. Laat kinderen niet hangen op hun stoel met hun hoofd ondersteunt door een hand of zitten met een been onder hun billen. Laat ze rechtop zitten, symmetrisch en met de beide voeten op de grond.

-Met losse handen.

Voor een tablet zijn verschillende houders te koop. Zo hoef je het apparaat niet in de hand te houden maar kun je deze op tafel zetten.

– Juiste bureauhoogte.

Voor thuis en op school is het belangrijk dat een bureau de goede hoogte heeft. De ellebogen moeten, als je rechtop zit, goed op het blad kunnen leunen.

– Herinnering.

Als je kind slecht zit, zou je hem of haar daarop kunnen wijzen en de houding corrigeren. Hoe vaker je daarop hamert, des te sneller leren ze het af.

– Goed voorbeeld.

Geef als ouder het goede voorbeeld aan je kinderen. Ga dus zelf ook niet onderuit gezakt op de bank hangen. Kinderen kopiëren dat.

 

 

Informatie Filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=mrM5Li_nryE

Nieuwsbericht:

https://www.youtube.com/watch?v=wrxYkNqav_Q