Knieklachten door artrose

Op maandag 15 mei hebben Wilma en Marlon een congres over knieklachten door artrose bijgewoond. Dit congres werd georganiseerd door de orthopeden van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Hieronder leest u een samenvatting van dit congres.

Wilt u meer weten of wilt u een afspraak maken, neem gerust contact op met ons op.

 

 

Knie artrose

U heeft knieklachten ten gevolge van artrose, maar wat is artrose eigenlijk??

We spreken van artrose als er slijtage aanwezig is van het kraakbeen. Kraakbeen is het beschermlaagje op uw bot.

 

 

Oorzaken van knie artrose kunnen onder andere zijn:

  • Veroudering: naar mate we ouder worden neemt slijtage toe en komt het bot onbeschermd door het kraakbeen te liggen. Dit proces start gemiddeld vanaf ons 50e levensjaar.
  • Een ontstekingsreactie in het kniegewricht kan het kraakbeen aantasten. Kraakbeen herstelt niet.
  • Letsels in het verleden kunnen jaren later leiden tot artrose. Denk hierbij aan kruisbandletsels, meniscusletsels en botbreuken.

Risicofactoren die de kans op knie artrose vergroten zijn:

  • Leeftijd: naar mate we ouder worden neemt het risico toe.
  • Overgewicht.
  • Werk: als u veel moet tillen, hurken en knielen.
  • Familiaire artrose (erfelijke aanleg).
  • Knieletsel in het verleden.
  • Gewrichtsaandoeningen: jicht of reumato├»de artritis

De volgende klachten kunt u ervaren in mindere mate of in toenemende mate:

  • Startpijn, als u een korte tijd aan het bewegen bent, dan neemt de pijn af.
  • Pijn bij langdurig belasten.
  • Startstijfheid, deze stijfheidsklachten nemen ook af na een korte tijd van bewegen.
  • Crepitaties (krakende geluiden) bij bewegen van de knie.
  • Afname beweeglijkheid van het gewricht.
  • Afname spierkracht in het been.
  • Instabiel kniegewricht, u heeft het gevoel dat u door de knie kan zakken.

Wat kunt u zelf doen?

  • Aanpassing leefgewoonten: Dit is belangrijk wanneer u overgewicht heeft of onvoldoende beweegt dagelijks.
  • Actief zijn met niet al te belastende activiteiten voor de knie. Fietsen en zwemmen is goed. Hardlopen en springen kan verergering van klachten geven.
  • Zorg ervoor dat u soepel blijft en versterk uw beenspieren.
  • Gebruik een stok of rollator als dit het wandelen prettiger maakt.
  • Gebruik pijnstillers bij pijnklachten.

Wat kan de fysiotherapeut voor u betekenen?

  • De belastbaarheid van de knie vergroten.
  • Verbeteren van de spierkracht van de beenspieren.
  • Verbeteren van de mobiliteit van uw kniegewricht, als u deze niet meer goed kan strekken of buigen.
  • Verbeteren van de stabiliteit ofwel balans.
  • Verbeteren van uw looppatroon.
  • Verbeteren van de uitvoering van uw dagelijkse activiteiten.