Behandeling tijdens de Nijmeegse wandelvierdaagse 2017

 

Aanstaande dinsdag start alweer de 101ste wandelvierdaagse in Nijmegen. Op 18, 19, 20 en 21 juli zullen tienduizenden wandelaars meelopen in deze meerdaagse wandelprestatietocht. Voor velen  wordt het lichaam tijdens een meerdaagse wandeltocht zwaarder belast dan normaal. De kans op een blessure is hierdoor ook groter. Helaas zijn er elk jaar deelnemers die vroegtijdig moeten stoppen doordat zij een blessure hebben opgelopen.

 

Wandelblessures zijn veelal overbelastingsklachten. De klachten ontstaan meestal geleidelijk, tijdens meerdaagse wandeltochten wordt dit proces vaak versneld omdat er meer belast wordt en er beperkte mogelijkheid is om rust te nemen.  Het is daarom belangrijk om goed naar het lichaam te luisteren. Ervaart u een aanhoudende pijn tijdens het wandelen, anders dan bijv. spierpijn of kramp laat er dan naar kijken door een arts of fysiotherapeut.

Bij langdurige verzuring of aanhoudende spierkramp kan massage verlichting bieden. Hierdoor wordt de voedingstoestand (Trofiek) in de spieren en het herstel van de spieren geoptimaliseerd.

 

Tijdens de vierdaagse is er een mogelijkheid, om in de avonduren,  op dinsdag, woensdag en donderdag op afspraak voor behandeling in de praktijk te komen. Wij kunnen u met een fysiotherapeutische behandeling extra ondersteunen door middel van massage, advies en taping. Hiermee vergroot u de kans op het uitlopen van de vierdaagse en het behalen van het kruisje.

 

We hebben een speciale vierdaagse actie:

3 dagen een behandeling (30 minuten) voor € 70,00

1 losse behandeling ( 30 minuten) voor € 25.00

In sommige gevallen bestaat er de mogelijkheid dat de behandeling vergoed wordt door uw zorgverzekeraar als u aanvullend verzekerd bent.

 

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of het maken van een afspraak.

 

0412-631345

 

Tips om de kans op spierklachten te voorkomen zijn:

  • Een goede warming up. Om kramp te voorkomen is het altijd belangrijk om voor het wandelen/ sporten een goede warming up te doen. De warming-up heeft een positieve invloed op je kracht, snelheid, lenigheid, uithoudingsvermogen en alertheid. Het maakt je lichaam warm en klaar voor de prestatie die je gaat leveren: Je stimuleert de bloedsomloop. Daardoor zijn je spieren goed doorbloed en minder kwetsbaar dan koude, stijve spieren. Zo voorkom je veel blessures. Ook een cooling down na het sporten is belangrijk zodat je spieren niet te snel afkoelen.
  • Rekken van de spieren. Door te rekken maak je je spier langer waardoor deze sneller in het normale patroon van rust en aanspannen komt, je verlaagt de spanning in de spier. Het is hierbij wel belangrijk dat je niet veert tijdens het rekken en geen ruk geeft aan je spier. Je kan daardoor namelijk je spier scheuren. Breng de spier rustig op lengte en houdt deze positie 10 sec. vast, herhaal de rek oefening 3 tot 5 keer.
  • Goed hydrateren. Zorg ervoor dat je gedurende de dag genoeg (water) drinkt, en dat je genoeg zouten en mineralen binnenkrijgt.