Lage rugpijn

Een groot deel van onze cliënten is in behandeling voor lage rugpijn.

Nu kunnen we lage rugpijn verdelen in 2 groepen: specifieke en A-specifieke.

Bij specifieke lage rugpijn moet men denken aan bijvoorbeeld een hernia. Waarbij naast lage rugpijn ook uitstralende (zenuw) pijn in het been waarneembaar is, vaak voorbij de knie. Het komt ook vaak voor dat er alleen maar beenpijn is en geen pijn in de lage rug.

De meeste cliënten zijn in behandeling voor A-specifieke lage rugpijn. In de volksmond ook weleens spit genoemd. Onder A-specifieke lage rugpijn wordt rugpijn verstaan in het gebied tussen de onderste ribben en de bilplooien, soms gepaard met pijn in één of beide (boven)benen.

Lage rugpijn komt het meest voor bij mensen tussen de 45 en 64 jaar. 60-90% van alle Nederlanders krijgt minimaal 1x in zijn leven met lage rugpijn te maken. De prognose van A-specifieke lage rugpijn is goed in die zin dat pijn en hinder in de meeste gevallen snel afnemen. A-specifieke lage rugpijn recidiveert (herhaalt zich) echter in gemiddeld driekwart van de gevallen binnen een jaar.

Als lage rugklachten te lang aanhouden kan een fysio / manueel therapeut u behandelen om uw klachten te verminderen of te doen verdwijnen.

De therapeut onderzoekt uw lage rug voornamelijk op bewegingsfunctiestoornissen. Ook de meewerkende keten zoals de heupen en de midden rug worden in dit onderzoek meegenomen.

Een fysiotherapeut kan daarvoor de volgende middelen inzetten:

• Massage
  • Mobilisaties (bewegelijkheid van lage rug verbeteren)
  • Dry Needling (Met een acupunctuurnaald in een triggerpoint om een twitch op te wekken)
  • Oefentherapie/ core training (voor het verbeteren van de belastbaarheid van de lage rug)
  • Cure taping
  • Informeren en adviseren

Een manueel therapeut kan een specifieker onderzoek uitvoeren en heeft extra behandelmiddelen. Dat zijn manipulaties (kraken) en specifieke mobilisaties. Hierdoor wordt de bewegelijkheid vaak snel verbeterd en voelt u vaak direct na de behandeling al resultaat.

Heeft u last van lage rugpijn? Bel voor informatie of om een afspraak te maken.